700 RON - salariul minim / 12 august 2011





În August 2011 am mers pe Strada Buzești și am împrăștiat pe tot parcursul dintre Calea Șerban Vodă și Piața Victoriei suma de 7.000.000 lei vechi, sau 700 RON, care era salariul minim pe economie în acel moment.

Aveam în portofel 70 de bancnote de 10 RON, pe care le-am pus sub bucățile de cărămidă găsite în cale, pe sub pietre, între borduri, le-am băgat în grămezile de nisip, sau le-am aruncat în gropi, în bălți, sau prin ușile caselor în demolare. După un anumit timp am fost urmat pe traseul meu de câțiva oameni care locuiesc încă în zonă, probabil nu pentru multă vreme, în măsura în care acea porțiune de oraș va deveni încetul cu încetul o zonă cu clădiri de birouri, iar foștii locatari vor fi împinși către periferie.

Tot bulevardul era în demolare, pentru că primăria voia să cheltuie în acel an suma de 30 de milioane de euro pe un traseu de trafic modern de care nu era neapărată nevoie și care a sfârșit prin a desfigura complet o parte din oraș. Înainte de demararea lucrărilor, Primăria București a comandat un studiu istoric doamnei arhitect - profesor universitar Hanna Derer.

Dânsa a subliniat în respectivul studiu valoarea deosebită a zonei care urma a fi demolată, insistând atât pe importanța anumitor imobile, cât și pe cea a întregului sit, la nivel de peisaj urban. Concluzia studiului dânsei era că o demolare în această zonă ar fi regretabilă și de nedorit, distrugându-se astfel o porțiune importantă din spațiul construit al orașului București.

În ciuda recomandărilor studiului, lucrările au fost demarate și mare parte din imobilele din zona de lărgire a arterei au fost demolate, excepție făcând doar Hala Matache, care, fiind un monument mai proeminent, a adunat în jurul ei atenția societății civile, reușindu-se salvarea ei de la distrugere.