700 RON - salariul minim / 12 august 2011
În August 2011 am mers pe Strada Buzești și am împrăștiat pe tot
parcursul dintre Calea Șerban Vodă și Piața Victoriei suma de 7.000.000
lei vechi, sau 700 RON, care era salariul minim pe economie în acel
moment.
Aveam în portofel 70 de bancnote de 10 RON, pe care le-am pus sub
bucățile de cărămidă găsite în cale, pe sub pietre, între borduri, le-am
băgat în grămezile de nisip, sau le-am aruncat în gropi, în bălți, sau
prin ușile caselor în demolare. După un anumit timp am fost urmat pe
traseul meu de câțiva oameni care locuiesc încă în zonă, probabil nu
pentru multă vreme, în măsura în care acea porțiune de oraș va deveni
încetul cu încetul o zonă cu clădiri de birouri, iar foștii locatari vor
fi împinși către periferie.
Tot bulevardul era în demolare, pentru că primăria voia să cheltuie în
acel an suma de 30 de milioane de euro pe un traseu de trafic modern de
care nu era neapărată nevoie și care a sfârșit prin a desfigura complet o
parte din oraș. Înainte de demararea lucrărilor, Primăria București a
comandat un studiu istoric doamnei arhitect - profesor universitar Hanna
Derer.
Dânsa a subliniat în respectivul studiu valoarea deosebită a zonei care
urma a fi demolată, insistând atât pe importanța anumitor imobile, cât
și pe cea a întregului sit, la nivel de peisaj urban. Concluzia
studiului dânsei era că o demolare în această zonă ar fi regretabilă și
de nedorit, distrugându-se astfel o porțiune importantă din spațiul
construit al orașului București.
În ciuda recomandărilor studiului, lucrările au fost demarate și mare
parte din imobilele din zona de lărgire a arterei au fost demolate,
excepție făcând doar Hala Matache, care, fiind un monument mai
proeminent, a adunat în jurul ei atenția societății civile, reușindu-se
salvarea ei de la distrugere.