un monument / 10 aprilie 2014






































In luna februarie m-am intalnit cu Ioana Ciocan, organizatoarea Proiect 1990, pentru a discuta o propunere de monument temporar in spatiul public. Voiam sa constuiesc un portret al lui Ion Iliescu si sa il plasez pe fostul soclu al statuii lui Lenin din fata Casei Scanteii din Bucuresti. Intentia mea era de a crea o configuratie simbolica post-decembrista in care Casa Scanteii, edificiu exemplar al realismului socialist sovietic, sa fie asociata cu figura primului presedinte al Romaniei de dupa caderea comunismului.

Mesajul era simplu. Lenin a fost dat jos de pe soclu in Martie 1990. Era un gest simbolic. Cadea comunismul. Voiam sa il pun pe Iliescu pe soclu, pentru a marca simbolic instaurarea post-comunismului. Din cauza simbolicii locului, noua statuie ar fi ilustrat si o anumita legatura de continuitate cu trecutul. In 1989 a fost executat un dictator. In 1990 PCR si membrii sai au trecut printr-un proces de re-denumire si de triere. Au rezultat politicienii si afaceristii de astazi. S-a tot vorbit despre ruptura cu trecutul. Insa pe masura ce trece vremea, se vad din ce in ce mai puternic continuitatile.

Figura lui Ion Iliescu e emblematica in contextul acesta. Educat la Moscova, fost ministru in comunism, arhitect al revolutiei de la 1989, creatorul tratatului de neagresiune cu Rusia, al mineriadelor, dar si al 'capitalismului de cumetrie', Ion Iliescu este personajul istoric care ilustreaza perfect modul in care comunismul de dinainte de 1989 s-a transformat in capitalismul autohton de dupa 1990.

Pentru populatia Romaniei, aceste transformari au adus cu ele saracia generalizata, inegalitatile sociale crescande, dominatia unei elite politice si economice nepotiste si corupte provenind din vechile organizatii de partid si de stat si strans legata de politia politica dinainte de 1989, devalizarea bancilor statului (bancorex), a economiilor populatiei (caritas), distrugerea capacitatilor agricole si industiale ale tarii, deschiderea pietelor locale investitorilor straini fara a lua in calcul interesul national prin oferirea de contracte ilegale, de monopoluri, de drepturi ne-constitutionale, dar si manipularea informatiei de catre o presa aservita politic, care isi indobitoceste publicul si distorsioneaza activitatea civica a cetatenilor.

Portretul urma sa aiba 8 metri in inaltime si sa fie construit din polistiren, urmand apoi sa fie vopsit pentru a parea un obiect masiv de bronz. Bugetul proiectului era de 2500 de Euro, din care 500 urma sa fie polistirenul, iar 2000 manopera. Pentru ca organizatoarea nu putea cere bani de la Primarie pentru un asemenea proiect si pentru ca nu aveam fondurile necesare ca sa acopar din banii mei costurile de productie, monumentul temporar a ramas doar o idee.