disco - 91




Biserica Ortodoxa Romana este o biserica dogmatica, sau cel putin asa pretinde. Incepand cu secolul XIX aceasta trece printr-un puternic proces de secularizare, care duce la pierderea proprietatilor sale imobiliare in favoarea statului, dar si la pierderea canoanelor de constructie asociate cu arhitectura de inspiratie bizantina. Ferestrele bisericilor devin mai mari, in geamul lor apar vitraliile si pe fatade incep sa fie vazute rozase catolice.





Vulgarizarea bisericii ca edificiu de cult merge mai departe si in sec XXI. Inspirati de primarii sectoarelor care au cheltuit sume enorme pe amenajarea unor fantani dotate cu instalatii de lumini, preotii unor lacase din Bucuresti si-au dat acordul la instalarea luminilor colorate pe bisericile lor, transformand o cladire care ar trebui sa fie sfanta intr-un spectacol vizual indoielnic, care trimite mai degraba la cultura psihedelica si la muzica disco.





Nu numai Biserica Ortodoxa Romana foloseste aceasta juxtapunere de lumini electrice si simboluri sfinte. Resedinta lui Gigi Becali este luminata cu acelasi sistem, la fel ca si enormul crucifix care se ridica deasupra gardului imprejmuitor. In cazul acesta confuzia merge si mai departe, pentru ca, desi se marturiseste a fi ortodox, Becali si-a ridicat in fata casei un Crist catolic, o sculptura, reprezentare interzisa in canonul ortodox, care favorizeaza doar bidimensionalitatea icoanei.





Aceste inregistrari vorbesc despre faptul ca tratarea incorecta a simbolurilor e incurajata si sustinuta chiar de Biserica Ortodoxa Romana, care in acest fel isi submineaza in mod vizibil propriul discurs. Inclinatia administratiei pentru amenajarile kitsch se intalneste cu peferintele Bisericii Ortodoxe si cu cele ale noilor imbogatiti, creand un stil vizual in care un crestinism decazut se adauga prostului gust, devenind un limbaj vizual specific spatiului public din Bucuresti.